Zmień te nawyki, aby wydłużyć żywotność swojego samochodu

Droga była niebezpiecznym miejscem odkąd dwukołowe wozy stały się czterokołowymi samochodami. Jednak wystarczy zobaczyć liczbę wypadków samochodowych, które zdarzają się każdego roku, aby zrozumieć, że nie wszyscy kierowcy są ostrożni i sumienni.

Bycie leniwym jest jedną z najczęstszych przyczyn błędów w prowadzeniu pojazdu. Lenistwo, brak czasu, szukanie niewielkich oszczędności – to tylko niektóre z problemów, które skutkują błędami w prowadzeniu pojazdu. Jakie błędy w prowadzeniu pojazdu często popełniasz? Popraw je i zminimalizuj ryzyko.

Nowe samochody stają się coraz bardziej przyjazne w obsłudze (oczywiście dla kierowców, ale zdecydowanie nie dla mechaników) i rzadziej wymagają zaplanowanych wizyt w serwisie. Ponadto samochód nie jest już uważany za inwestycję czasu życia (szczególnie dla dzisiejszej młodzieży), co wpływa na to, jak radzą sobie z utrzymaniem. W rezultacie łatwo jest nam popełniać nieostrożne błędy, które mają negatywne konsekwencje.

1. Zbyt długie przerwy pomiędzy przeglądami

Mówi się, że zgodnie z instrukcją, do wymiany oleju potrzeba nawet 30 000 km lub więcej. W efekcie wielu kierowców uważa, że konstruktorzy pozostawili pewien margines bezpieczeństwa i wydłużyli interwały serwisowe o kolejne kilka tysięcy km. Jest to błąd! Standardowe okresy między serwisowe są zwykle definiowane tak, aby zawsze zachować ostrożność, ale także uwzględniać optymalne warunki jazdy. Jeśli dużo jeździłeś lub jeździłeś po intensywnym terenie, warto wcześniej wymienić olej. Intensywna eksploatacja nie zawsze przypomina debet lub holowanie. Może również pokonywać krótkie odległości w ruchu miejskim.

Coraz więcej nowych samochodów jest wyposażonych w systemy monitorujące zarówno jakość oleju, jak i jazdę. Na podstawie tych danych sterownik jest w stanie określić, kiedy należy zabrać samochód na wymianę oleju. Warto wiedzieć, że sterownik silnika przechowuje informacje o tym, jak długo po wyświetleniu monitu o zmianę rodzaju oleju spóźniłeś się na wizytę w warsztacie – często takie informacje są dostępne online w czasie rzeczywistym. To kilka dobrych powodów dla producenta. Na przykład posiadanie tych danych może być korzystne w przypadku roszczenia gwarancyjnego przeciwko niemu.

2. Oszczędzanie na materiałach eksploatacyjnych

Okresy między przeglądowe wielu samochodów są rzeczywiście optymistyczne przez producentów, ale zakładają również, że niektóre materiały eksploatacyjne będą używane. W praktyce ludzie często chcą stosować długie okresy między serwisowe, więc jest to tańsze i łatwiejsze, ale oznacza to również nieużywanie wysokiej jakości filtrów lub olejów. Ale z drugiej strony często zdarza się, że filtr za 20 zł na pierwszy rzut oka wygląda prawie tak samo jak ten za 60 zł – różni się od niego właśnie tym, że ma mniej materiału filtrującego, a więc zamiast 30 tys. km jego porów będzie już wypełnionych brudem.

Większość filtrów jest oczywiście zabezpieczona, aby papier nie zatykał się, zatrzymując cyrkulację oleju w systemie. Jedynym problemem jest to, że jeśli tak się stanie, olej będzie krążył po silniku bez filtrowania – co oznacza dodatkowe zużycie i ostatecznie więcej problemów.

3. Jazda na rezerwie

Jazda na głębokim ratownictwie to bardzo zły pomysł, zwłaszcza dla kierowców korzystających z LPG. Jednym z kluczowych pojęć, które należy zrozumieć, jest to, że nadmiar paliwa – paliwa, które wraca do zbiornika – wygotowuje się i staje się coraz gorętszy w drodze. Niski poziom paliwa może być problematyczny dla silników, ponieważ muszą one naprawdę ciężko pracować, aby wytworzyć moc potrzebną do działania pojazdu. Inne problemy: pompa paliwa i wtryskiwacze są smarowane i chłodzone paliwem. Jeśli system od czasu do czasu zasysa powietrze, może to spowodować znaczne uszkodzenie tych ważnych elementów.

4. Zbyt niskie ciśnienie w oponach

Niedopompowane opony mogą prowadzić do nieprzewidywalnych warunków jazdy, co oznacza, że zużywasz więcej paliwa. Samochód nie będzie tak stabilny, co oznacza również większe ryzyko na drodze. Zużywa też więcej gazu. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, temperatura opon wzrasta podczas jazdy, do tego stopnia, że nie tylko skraca ich żywotność, ale nawet może spowodować odklejenie się bieżnika z opony. Niedopompowane opony mogą znacznie wpłynąć na liczbę przejechanych kilometrów, a przy szybszej jeździe ich temperatura może osiągnąć 120 stopni Celsjusza. Eksperci zalecają napompowanie opon do ciśnienia o 30% wyższego niż wymagane przez producenta. Miękka, niedopompowana guma jest też bardziej podatna na uszkodzenia i gorzej chroni przed nimi felgę. Guma o niskim ciśnieniu powietrza jest również mniej odporna na zużycie i bardziej podatna na uszkodzenia.

5. Jazda na zbyt niskich obrotach

Ekonomiczna jazda pomaga oszczędzać paliwo. Podczas normalnej jazdy należy jak najwcześniej przełączać się na wyższe biegi, aby silnik pracował wydajnie przy niższych obrotach. Nowoczesne samochody są zaprojektowane tak, aby radzić sobie z tymi prędkościami bez zbytniego protestu, ponieważ znacznie trudniej jest nimi wstrząsnąć. Ale pozory mylą, bo dwumasowe koło zamachowe tłumi dreszcze. Pomimo tego, że jest szeroko nagłaśniane, stosowanie niskich prędkości może znacząco skrócić czas przyspieszania, znacząco wpłynie to na zawieszenie Twojego samochodu. Można by pomyśleć, że przyspieszanie na wysokich biegach od niskich obrotów to dobry pomysł – tak nie jest, może się okazać, że oszczędności paliwa wynikające z tego typu jazdy nie wystarczą, aby zrekompensować koszty zużytego silnika.

6. Zbyt długie trzymanie nogi na sprzęgle

Zatrzymujesz się na światłach z nogą na pedale hamulca, gotowy do jazdy, gdy zmieni kolor na zielony. Co robisz w tej sytuacji? Masz samochód na biegu z wciśniętym sprzęgłem? Jeśli dzieje się to zbyt często, nie jest niespodzianką, jeśli po pewnym czasie usłyszysz dźwięk łożyska zwalniającego sprzęgło lub zacznie się szarpać. Wykonaj jedną z poniższych czynności: zatrzymaj się – ustaw stopę w pozycji neutralnej i trzymaj stopę na hamulcu (lub obróć rękę). No chyba, że masz samochód z automatyczną skrzynią biegów – w takim przypadku po prostu trzymaj stopę na hamulcu. Aby uniknąć uszkodzenia silnika i układu napędowego, ważne jest, aby podczas wykonywania tej czynności pozostawać na „pierwszym” lub „wstecznym” biegu.

7.Ręka na skrzyni biegów

Trudno pozbyć się tego odruchu, ponieważ często wygodniej jest trzymać dźwignię zmiany biegów niż kierownicę w wielu samochodach. Ale trzymanie jednej ręki na kierownicy to poważny błąd z co najmniej dwóch powodów. Przede wszystkim uniemożliwia zachowanie pełnej kontroli nad autem. Po drugie, nawet delikatny nacisk na podnośnik powoduje przegrzewanie się kół zębatych dzięki temu systemowi dźwigni – m.in. selektor, synchronizatory. Nie chcesz zmieniać rozmiarów kół zębatych? Ręce na kierownicy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *