Jak wymienić nadkola? praktyczny poradnik dla każdego kierowcy
- Wybierz odpowiedni zestaw
- Priorytet bezpieczeństwo jazdy
- Usuń stare nadkola
- Przymocuj nowe elementy
- Ciesz się odświeżoną stylistyką
- Podsumowanie
- Jak wymienić nadkola? praktyczny poradnik dla każdego kierowcy – FAQ
Nie wiesz, jak samodzielnie wymienić nadkola w swoim pojeździe? Nie martw się! W tym artykule przedstawimy prostą instrukcję krok po kroku oraz przydatne wskazówki. Przekonaj się, że to nie taka trudna czynność i już dziś odważ się na wymianę 🙂
Wybierz odpowiedni zestaw
Przed przystąpieniem do wymiany nadkoli należy dokładnie przemyśleć, jaki zestaw kupić. Istnieją bowiem różne rodzaje nadkoli, a ich dobór zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkownika samochodu. Do wyboru są m. in. nadkola aluminiowe, stalowe, ozdobne oraz sportowe o większych rozmiarach.
Najczęściej montowanym standardowo rodzajem nadkoli są nadkola stalowe – są one stosunkowo tanie i trwałe. Nadkola aluminiowe natomiast charakteryzują się mniejszą masą i lepszymi właściwościami aerodynamicznymi, co może wpłynąć na niższe zużycie paliwa przy jeździe po autostradach lub trasach długodystansowych. Natomiast do poprawienia stylu samochodu można zdecydować się na ozdobne lub sportowe wersje.
Priorytet bezpieczeństwo jazdy
Niezależnie od powodu, dla którego wymieniamy nadkola w naszym samochodzie, priorytetem na każdym etapie tego procesu jest bezpieczeństwo jazdy.
Regularna kontrola stanu opon i felg pozwoli nam uniknąć sytuacji awaryjnych, takich jak gwałtowne zmiany kierunku jazdy czy utrata kontroli nad autem podczas hamowania lub przy dużej prędkości.
Zanim przystąpimy do właściwej wymiany nadkol, należy zadbać o odpowiedni sprzęt oraz zabezpieczyć samochód przed ewentualnymi uszkodzeniami podczas prac. Podnośnik lub podkładki to absolutna konieczność – nie próbujmy wykonywać tych czynności jedną ręką i jednocześnie trzymać koło drugą! Dodatkowo, warto pamiętać o posiadaniu klucza dynamometrycznego – w ten sposób dokładniej dobierzemy siłę nacisku śrub na nowej osi nadkola.
Usuń stare nadkola
Wymiana nadkoli jest jednym z elementów, które mają decydujący wpływ na estetykę auta. Nadkola są narażone na nieustanne działanie czynników zewnętrznych, takich jak kurz, błoto i kamienie, co powoduje ich stopniowe zużycie. Jeśli chcesz je wymienić samodzielnie, musisz wiedzieć, że pierwszym krokiem jest usunięcie starych nadkoli. Przed przystąpieniem do tej czynności należy oczywiście zapewnić sobie odpowiednie narzędzia – klucz dynamometryczny oraz dźwig poziomy lub podnośnik.
Pierwszym etapem usuwania starych nadkoli jest zdjęcie koła z auta. Następnie za pomocą klucza dynamometrycznego odkręcamy śruby mocujące nadkol do piasty koła.
Zdejmujemy również wszystkie nakładki i ozdoby znajdujące się na oryginalnej osłonie kół (jeśli taka była zamontowana).
Kolejnym krokiem jest delikatne oddarcie strony nadkola od malowania karoserii – w tym celu najlepiej wykorzystać specjalną przyssawkę lub taśmę maskującą.
Przymocuj nowe elementy
Po wymontowaniu starych nadkoli należy przymocować nowe elementy. W pierwszej kolejności trzeba przygotować śruby i nakrętki – powinny być w zestawie z nowymi nadkolami. Należy także sprawdzić, czy pozostałe części, takie jak obejmy lub podkładki, są dostępne. Po dokładnym odpyleniu nieoznakowanego obszaru ramy oraz oznakowaniu zestawu przystępujemy do montażu.
Zacznij od wprowadzenia śrub przez otwory w nowych nadkolach.
Kolejnym krokiem jest ustawienie/nasunięcie pokrywy na osi koła i umieszczenie nadkola pomiędzy jej napędem a ramą pojazdu.
Przykręcenie nowego elementu warto wykonać za pomocą klucza dynamometrycznego – dzięki temu unikniemy uszkodzeń obudowy kołowej oraz prześlizgnięcia się elementów mocujących podczas używania samochodu. Po wykonaniu procesu dla wszystkich kół warto jeszcze raz upewnić się co do odpowiedniego naciągu śrub oraz szczelności zamocowania.
Ciesz się odświeżoną stylistyką
Ciesz się odświeżoną stylistyką samochodu, wymieniając stary i zniszczony element – nadkola. To proste zadanie ułatwi nawet amatorowi prace przy samochodzie, a efekt przyniesie spektakularny rezultat. Pierwszym krokiem jest zdobycie odpowiedniego materiału – nowe nadkola powinny być dopasowane do modelu pojazdu i posiadać dokładnie takie same wymiary jak stare elementy.
Po zebraniu niezbędnego sprzętu należy rozpocząć demontaż starych nadkol. W tym celu należy podważyć pokrywki za pomocą specjalnego narzędzia lub wykorzystując dłutko tapicerskie. Następnie trzeba wypiąć śruby mocujące, po czym można już bez problemu zdjąć stary element z samochodu. Nowe nadkola montuje się w sposób odwrotny – najpierw umieszczając je w miejscu przeznaczonym na element, a następnie delikatnie skręcając śruby mocujące.
Prace warto kończyć odkręceniem parkrysta i sprawdzeniem napięcia śrub przy użyciu klucza dynamometrycznego.
Podsumowanie
Podsumowując, wymiana nadkoli może być skomplikowanym procesem, ale z odpowiednim przygotowaniem i narzędziami można to zrobić samodzielnie. Warto pamiętać o krokach takich jak podniesienie samochodu, zdjęcie koła, demontaż błotnika i usunięcie starego nadkola. Następnie należy dokładnie wyczyścić powierzchnie i założyć nowe nadkole oraz zamontować pozostałe elementy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o sprawdzeniu naciągu śrub i ustawieniu siły docisku oraz dokręceniu wszystkich elementów do odpowiedniej wartości momentu obrotowego.
Jak wymienić nadkola? praktyczny poradnik dla każdego kierowcy – FAQ
Jak wymienić nadkola?
Następujące pytania i odpowiedzi pomogą Ci odnieść sukces w wymianie nadkoli.
Czy potrzebuję specjalistycznych narzędzi do wymiany nadkola?
Tak, będziesz potrzebował podstawowego zestawu narzędzi, takiego jak klucz do koła, lewarek oraz gałęzie hydraulicznego podnośnika lub zwykłego podnośnika samochodowego.
Czy powinienem przygotować samochód przed wymianą nadkola?
Tak, przed wyjściem na drogę należy zabezpieczyć samochód. Upewnij się, że hamulec ręczny jest ustawiony i że auto jest zsynchronizowane w biegu neutralnym.
W jaki sposób odkręcam śruby/nakrętki kół przed usunięciem starego koła?
Aby odkręcić nakrętki/śruby kół wykonaj dziesięć lub dwanaście obracających ruchów.” Lepiej nosić ze sobą dłuższe klucze do kolarza „.
Jaka powinna być kolejność bezpiecznego montażu kół/wymiany kół (stare na nowe)?
Po zamontowaniu nowych kół dokładnie przykręć wszystkie nakrętki / śruby. Następnie użyj klucza i dokręć każdą nakrętkę/śrubę zgodnie z instrukcją obsługi.
Czy powinienem na końcu przeprowadzić test jazdy?
Tak, należy wykonać krótki test jazdy po wymianie kół w celu upewnienia się, że wszystko działa prawidłowo. Jeśli wystąpi jakikolwiek problem, należy ponownie sprawdzić instalację kół pod kątem ewentualnych niedociągnięć.