Decathlon sprzedaje rosyjską część biznesu

Francuski detaliczny sklep sportowy Decathlon wystawia na sprzedaż swój rosyjski biznes, według raportu rosyjskiego serwisu informacyjnego RBC. Firma chce sprzedać cały swój rosyjski oddział, według źródeł RBC.

Raport pojawia się po tym, jak Decathlon ogłosił pod koniec stycznia, że zamknie wszystkie swoje sklepy w Rosji do marca 2020 roku. Firma powołała się na plany skupienia się na biznesach, w których może „dostarczyć najlepszą wartość dla klientów”, ale nie wymieniła żadnych konkretnych powodów opuszczenia Rosji.

Decathlon ma obecnie 53 sklepy w Rosji i zatrudnia tam około 700 osób. Posiada również dwa centra dystrybucyjne i jeden magazyn w tym kraju.

Atrakcyjność aktywów Decathlonu dla inwestorów będzie zależała od struktury transakcji i tego, czy dostawy detalisty do Rosji zostaną wznowione. Niektórzy analitycy rynku podkreślają jednak, że ze względu na format biznesu i dużą liczbę produktów marki własnej, sprzedaż całego rosyjskiego biznesu przez Francuzów nie będzie możliwa.

„Najbardziej interesującym aspektem dla potencjalnych nabywców jest to, że w Rosji Decathlon ma jednolitą markę” – mówi Alexander Abashkin, dyrektor w firmie konsultingowej Buy & Sell. „Jeśli wszystkie te marki zostaną sprzedane razem, wtedy ma to sens dla inwestora”. Według niego, jeśli nie ma wspólnej marki, to ktoś może kupić tylko jedną lub dwie marki z portfolio Decathlonu.

Zamknięcie sklepów

Decathlon pojawił się w Rosji w 2006 roku. Po agresji tego kraju na Ukrainę i nałożeniu na Rosję sankcji, francuska sieć zapowiedziała, że przestanie dostarczać towary na rynek rosyjski. Nie zdecydowała się jednak na wyjście z kraju, co spotkało się z negatywną międzynarodową opinią publiczną. Wszystkie sklepy, w tym sklep internetowy Decathlon, zostały zamknięte w Rosji jeszcze w czerwcu 2022 roku z powodu braków w dostawach.

W liście do swoich partnerów, Decathlon powiedział, że został „zmuszony” do zamknięcia swojej rosyjskiej działalności z powodu „ciągłych napięć politycznych.” Firma powiedziała, że zrobiła wszystko, co mogła, aby kontynuować działalność, ale nie mogła przezwyciężyć braków w dostawach spowodowanych sankcjami.

Decathlon działa w Rosji od 13 lat i ma 42 sklepy w całym kraju. Posiada również sklep internetowy, w którym Rosjanie mogą zamawiać towary z dostawą w ciągu trzech dni. Co najmniej 2 miliony Rosjan skorzystało z tej usługi od momentu jej uruchomienia w 2017 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *