Bieganie od zera – jak zacząć?

Jeśli chcesz zacząć biegać, ale nie wiesz od czego zacząć, nie ma powodów do zmartwień.

Nie jesteś sam! Bieganie jest jedną z najpopularniejszych form ćwiczeń na świecie i łatwo zrozumieć dlaczego: jest darmowe, wygodne i satysfakcjonujące.

Bieganie to najlepsze ćwiczenie, jakie kiedykolwiek Bóg stworzył dla ludzi. Jest darmowe i nie ma ograniczeń, jest dostępne 24 godziny na dobę i nie ma limitu wieku! Możesz biegać w każdym miejscu i w każdym czasie przez całe swoje życie. To niesamowita aktywność, która wymaga tylko jednego – odwagi! Jeśli boisz się wystartować od zera, nie martw się – ten artykuł pomoże Ci znaleźć motywację.

Jak zacząć?

Jako początkujący powinieneś zaplanować wykonanie co najmniej jednego tygodnia marszu przed rozpoczęciem pierwszej sesji biegowej. To daje Twojemu organizmowi czas na dostosowanie się, a dodatkowo jest to dobry sposób na wypracowanie motywacji poprzez sprawdzenie, jak daleko zaszedłeś pod koniec tygodnia.

Zacznij w wolnym tempie – około 3 mil na godzinę – abyś mógł skupić się na dobrej formie: stopy lądują bezpośrednio pod ciałem, kolana zgięte pod kątem 90 stopni, ramiona kołyszą się naturalnie.

Oto jak zacząć biegać:

1. Znajdź swoją motywację.

2. Oblicz swój cel.

3. Poznaj podstawy biegania.

4. Idź na łatwiznę wobec siebie i swojego ciała.

5. Bądź konsekwentny!

Sprzęt – warto dobrać go na samym początku

Wybór butów nie powinien ograniczać się do koloru i ceny. To bardziej skomplikowana sprawa, która wymaga przemyślenia i kilku szybkich testów. Najlepiej będzie, jeśli znajdziesz specjalistyczny sklep, w którym doświadczony ekspert pomoże Ci wybrać buty.

Wtedy nie będziesz musiał zawracać sobie głowy takimi pojęciami jak pronacja (naturalne wykręcanie się stopy od lądowania na pięcie do wyciągnięcia palców), supinacja (stopa nie zagina się wystarczająco do wewnątrz, co powoduje problemy z amortyzacją i stabilnością) czy nadpronacja (stopa zagina się zbyt mocno).

Istnieje wiele czynników, które wpływają na wybór butów, w tym to, czy biegasz po drogach czy szlakach, po jakim rodzaju nawierzchni biegasz najczęściej, czy nosisz skarpetki czy bosy (tak!), a nawet czy Twoje stopy puchną podczas ćwiczeń (puchną).

Jak długa powinna być Twoja rozgrzewka?

Odpowiedź zależy od Twoich celów i poziomu doświadczenia. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z bieganiem, nie ma potrzeby wykonywania więcej niż 5 minut lekkiego joggingu przed rozpoczęciem głównego treningu. Jeśli przygotowujesz się do maratonu lub innego wyścigu i chcesz zwiększyć prędkość lub dystans, to 10 minut lekkiego joggingu, a następnie dynamiczne rozciąganie pomoże rozluźnić mięśnie i ścięgna, aby były gotowe do działania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *